Din curiozitate, ASF îi întreabă pe administratorii de fonduri dacă respectă o lege din 2015

0
339

Asociaţia Investitorilor la SIF-uri (AISIF) încă n-a primit un răspuns din partea Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) la sesizarea investitorilor în privinţa conflictelor de interese de la SIF-uri. Dar la data de 17.12.2021, cu peste două săptămâni după limita legală de 30 zile de când a primit sesizarea noastră, a investitorilor, ASF a trimis o adresă tuturor administratorilor de fonduri din România.

Dacă aş afirma că acest document pare să fie preluat de la o instituţie de ţară bananieră, aş jigni multe entităţi respectabile din ţări precum El Salvador sau Guatemala. Spun numai că prin această adresă şefii ASF şi-au crescut semnificativ nivelul de ridicol, incompetenţă şi impostură cu care ne-au obişnuit deja.

Astfel, prin adresa nr. 17418, ASF îi atenţionează pe toţi administratorii de fonduri din România să respecte, printre altele, legea 74/2015 şi regulamentul Uniunii Europene 231/2013. Citez din începutul adresei:

“1. Având în vedere că:

> prevederile art. 22 alin. (1) lit. i şi ale art 47 din Legea nr. 74/2015, ale art. 106 alin. (1) şi (2) din Regulamentul UE nr. 231/2013 şi ale art. 26 alin.(7) din Regulamentul nr. 10/2015″

şi din ultimul punct:

“4. În ceea ce priveşte politica conflictelor de interese implementată la nivelul SAI/AFIA, respectiv modul de identificare a circumstanţelor care constituie conflict de interese sau ar putea conduce la un conflict de interese, precum şi măsurile ce trebuie adoptate în vederea administrării aces­tor conflicte ….”

Amintesc că ASF a primit mai multe sesizări din partea investitorilor la SIF-uri, inclusiv de la AISIF, despre faptul că în piaţa de capital românească, unde ASF este reglementator, legea 74/2015 nu se respectă de ani de zile. Aşadar, esenţa adresei ASF îşi are originea în adresele primite de la acţionarii prejudiciaţi ai SIF-urilor.

Aceştia au solicitat ASF în nenumărate rânduri să constate existenţa unor conflicte de interese, îndeosebi la SIF Banat Crişana (SIF1) şi SIF Muntenia (SIF4), care ar fi încălcat regulamentul UE 231/2013 şi legea 74/2015. Acestea nu permit, printre altele, crearea sau întreţinerea de conflicte de interese în cadrul unui Fond de Investiţii Alternative (FIA) – SIF-urile fiind FIA. ASF însă nu recunoaşte adevăratul motiv pentru care trimite această adresă pentru că s-ar incrimina singură pentru pasivitate şi nepăsare timp de ani de zile.

ASF, după ce a aşteptat peste o lună şi jumătate de când a primit sesizarea investitorilor prejudiciaţi la SIF-uri, a produs o adresă ridicolă pe care a trimis-o şi la Franklin Templeton, Raiffeisen Asset Management, Erste Asset Management etc., administratori de fonduri care n-au nicio legătură cu SIF-urile. Mai exact, ASF nu pare să fi luat niciun fel de măsură împotriva încălcării legii 74/2015, dar trimte o adresă. Mă întreb de ce supraveghetorul şi reglementatorul pieţei de capital trimite ACUM un document unor entităţi în piaţă despre respectarea unei legi vechi de şase ani? De ce ASF nu şi-a făcut datoria de supraveghere, să vadă cine încalcă legea, să-i sancţioneze şi să impună legalitatea?

În realitate, ASF are obligaţia ca în calitate de supraveghetor să se informeze ce se petrece în piaţă. ASF are acces la documentele administratorilor fondurilor la care a trimis această adresă, deci ştie cine cu cine are conflicte de interese prin simpla urmărire a traseului banilor care pleacă de la SIF-uri.

ASF de asemenea ştia ce se petrecea la City Insurance cu mult înainte să dea faliment. Din păcate însă, nu prea vedem înfăptuirea actului de supraveghere din partea ASF şi cetăţenii ajung să plătească această lipsă de supraveghere.

Funcţionarii ASF ştiu exact care sunt administratorii de fonduri care în mod intenţionat, continuu şi premeditat, au încălcat legea 74/2015 pe care ASF acum, la sfârşitul lui 2021, o aminteşte în această adresă ridicolă.

Când tocmai investitorii indică cu subiect şi predicat cine şi ce lege încalcă, iar ASF, după ce stă peste o lună şi jumătate, trimite o adresă tuturor administratorilor de fonduri, nu mai putem vorbi de un act de SUPRAVEGHERE a pieţei. Oare să trimiţi adrese în care să anunţi că abia acum te-ai prins că ar exista nişte legi, vechi de şase ani, înseamnă că faci supraveghere? Dacă ASF se ocupă doar cu trimis e-mail-uri şi scrisori de atenţionare, cine se ocupă de obligaţia legală asumată de ASF, adică de supravegherea pieţei de capital?

Dacă astăzi apare o lege în Monitorul Oficial şi un cetăţean obişnuit al României o încalcă, mâine este pasibil de închisoare. Dar în 2021, ASF trimite adrese către administratorii de fonduri din România să le aducă la cunoştinţă despre existenţa unei legi adoptate acum şase ani. Oare ASF este un monitor oficial stricat, cu întârziere de ŞASE ANI? Sau, de fapt, ASF urmăreşte să-şi acopere incompetenţa sau chiar complicitatea?

Însă cea mai importantă întrebare este următoarea: cine trebuie să suporte prejudiciile de zeci de milioane de lei care s-au plătit anual către diverşi administratori de fonduri care au încălcat cu bună ştiinţă legea 74/2015 şi regulamentul UE 231/2013 în privinţa conflictelor de interese? Doar acţionarii?

Dar indiferent cine ştie sau nu care sunt legile, nerespectarea acestora a produs prejudicii uriaşe cetăţenilor în timp ce a îmbogăţit nişte administratori de fonduri aparent nesupravegheaţi de ASF. Sper că lucrurile nu vor rămâne aşa! ASF nu poate să pretindă că legi aflate în vigoare din 2015, sau chiar mai vechi, abia devin aplicabile din 2022. Necunoaşterea legii nu este o scuză, dimpotrivă!

https://www.bursa.ro/_rss

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here