Drone rusești, realizate cu piese fabricate în UE. Moscova reușește cu succes să ocolească sancțiunile

0
63

Investigațiile Radio Svoboda (serviciul rusesc al RFE/RL) a scos în evidență că motoarele firmei cehe Model Motors au fost descoperite pe dronele rusești. Toate piesele dronelor „Lanțet” sunt de import. Livrarea de acestora nu întâmpină, practic, nicio problemă, chiar dacă sancțiunile și controalele de export au fost înăsprite considerabil.

Model Motors s.r.o. (marca AXi) produce deja de mai mulți ani motoare pentru modelismul aeronautic. Motorul identificat pe dronele „Lanțet” (AXi 5330/18 Gold Line V2) este proiectat pentru a servi aeromodele mari, cu o greutate de până la 16 kilograme.

„Datorită forței sale de rotație, motorul este potrivit pentru acționarea directă a elicelor mari, fără a fi nevoie de o cutie de viteze, ceea ce duce la o eficiență foarte bună”, se arată în descrierea motorului de pe site-ul companiei. Majoritatea dronelor kamikaze moderne nu cântăresc mai mult de 10 kg. Drona „Lanțet-1” cântărește 5 kilograme neîncărcată, iar „Lanțet-3” cântărește 12 kilograme.

După ce acest subiect a ajuns în atenția presei cehe, „Model Motors” a declarat că „nu a furnizat niciodată motoare armatei ruse” și că încearcă să afle acum de la autoritățile cehe cum au ajuns produsele sale în armata rusă. În plus, firma cehă susține că acest model de motor a fost scos din uz „cu cel puțin un an în urmă”. Solicitată de Radio Svoboda, „Model Motors” a precizat că a încetat să mai producă astfel de motoare „imediat ce a aflat că o țară terță a început să le folosească pentru echipamente militare”.

Un ofițer ucrainean din Brigada Mecanizată 93 a Forțelor armate ale Ucrainei, a publicat, pe 2 august, pe Twitter, câteva postări cu imaginea unui motor de fabricație cehă, pe care l-a găsit pe un „Lanțet” – o dronă kamikaze considerată la ora actuală una dintre cele mai distrugătoare tipuri de arme folosite de armata rusă în Ucraina.

Nu este pentru prima dată când „Model Motors” este implicat în investigații legate de utilizarea motoarelor sale în scopuri militare. Firma este menționată în raportul „Arme de război în Ucraina”, întocmit pe baza unei investigații realizate timp de trei ani de către Conflict Armament Research (CAR). Regimul de sancțiuni al UE, introdus după anexarea Crimeii de către Rusia și începerea ostilităților în Donbas, prevede că, dacă un producător suspectează o utilizare militară a produselor sale, trebuie să obțină o licență de export. De asemenea, producătorii au fost obligați să stipuleze în contracte că produsele nu sunt destinate revânzării.

Ministerul ceh al Industriei și Comerțului a declarat că o licență de export pentru motoarele de aeromodelism a devenit o condiție prealabilă pentru export abia la sfârșitul anului trecut. „Aceste motoare fac parte din regimul de sancțiuni al UE legat de Rusia din decembrie 2022, ceea ce înseamnă că un posibil exportator trebuie să ceară o scutire și o licență. Producătorul nu a făcut o astfel de cerere”, a declarat reporterilor purtătorul de cuvânt al ministerului, Vojtěch Srnka. Regimul descris de Srnka se referă doar la livrările directe către Rusia.

Într-adevăr, cel de-al nouălea pachet de sancțiuni adoptat de UE la 16 decembrie 2022 menționează în mod explicit interzicerea exporturilor către Rusia de echipamente pentru producția de drone: motoare cu piston, motoare rotative cu combustie internă și motoare electrice – acestea din urmă sunt, de asemenea, utilizate în „Lancet”. În același timp, producătorilor li s-a permis să facă livrări în cadrul contractelor deja semnate până la 16 ianuarie 2023.eastă organizație neguvernamentală colectează date privind livrările de armament în întreaga lume pentru a monitoriza circulația acestuia.

Rusia folosește companii special create pentru a achiziționa produse militare

Serviciile secrete cehe, comentând descoperirea motorului ceh în cazul unei drone kamikaze rusești, au declarat că Rusia folosește companii special create pentru a achiziționa produse militare, care ulterior aprovizionează fabricile de armament rusești. În iunie, o investigație a RFE/RL a constatat că acestea sunt adesea firme din Kazahstan și Kîrgîzstan, membre ale Uniunii Economice Eurasiatice conduse de Moscova.

Dronele „Lanțet” și „Cub” sunt produse de compania Zala Aero, cu sediul la Ijevsk. Această companie a fost înființată în 2003 de către un grup de aeromodeliști și ingineri, fondatorul companiei, Aleksandr Zaharov, este el însuși în trecut un participant la competițiile mondiale de aeromodelism.

„Lancet”-urile ajută armata rusă să compenseze insuficienta precizie și distanță de acțiune a artileriei rusești, care este inferioară artileriei occidentale livrate în Ucraina. Specificațiile tehnice detaliate ale dronelor de atac rusești nu sunt dezvăluite, dar raza de acțiune a versiunilor mai grele ale dronelor „Lancet” este estimată la 40-50 de kilometri sau chiar mai mult. Este mai mare decât cea a obuzierului occidental M777, chiar și cu un proiectil cu rază lungă de acțiune „Excalibur”.

Drona „Lanțet” este dificil de contracarat cu sisteme de război electronic

Deocamdată, potrivit unei surse ucrainene familiarizate cu „Lanțet”, cea mai eficientă modalitate de a proteja infanteria și echipamentul de aceste drone-kamikaze rusești sunt „țintele false”, mai simplu spus – momelile. Problema este că, un vehicul fals, gonflabil, dacă este de înaltă calitate, cum ar fi cele produse pentru Ucraina în Republica Cehă, este adesea mai scump decât o dronă ieftină de unică folosință.

În mod oficial, datele cu privire la producția dronelor „Lanțet” nu sunt dezvăluite. Într-un reportaj al postului de televiziune Rossiya-1 s-a spus doar că producția de drone de atac ar fi crescut de 50 de ori de la începutul războiului. Pentru aceasta, compania Zala Aero a cumpărat chiar și sediul centrului comercial și de divertisment „Italmas” din Ijevsk, cu o suprafață de 50 de mii de metri pătrați. La 7 august 2023, în cadrul unei întâlniri cu Serghei Cemezov, șeful Rosteh, președintele rus Vladimir Putin a dat instrucțiuni pentru a crește în continuare producția de drone „Cub” și „Lanțet”. La jumătatea lunii iulie, Zala Aero a anunțat oficial lansarea unei noi generații de „Lancet” – „Izdelie-53”. Se preconizează că noile „Lancet” să fie lansate din tuburi (mai degrabă decât din catapulte, precum versiunile anterioare) și vor putea lucra împreună ca un „roi de drone”, în care mai multe drone lansate simultan fac schimb de date și selectează țintele cu ajutorul inteligenței artificiale.

Însă acest lucru va necesita și mai multe componente de import, iar Zala Aero, în ciuda tuturor restricțiilor occidentale, își menține accesul la acestea. CST, principala entitate juridică a Zala Aero, nu se află încă sub incidența sancțiunilor SUA și UE, iar fondatorul companiei, Aleksandr Zaharov, nu se află nici el pe nicio listă de sancțiuni, cu excepția celei ucrainene, pe care a fost inclus abia de la 1 iulie 2023.

O parte semnificativă a „conținutului” dronei „Lanțet” este supusă restricțiilor de export, dar Rusia reușește să le ocolească cu succes. Publicația „Vajnîe istorii” (Povești importante) a descoperit o întreagă rețea de furnizori care exportă microelectronice și alte componente (inclusiv motoare electrice) din China și din alte țări asiatice, precum și din Europa.

Source

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here