Producătorul german de armament Rheinmetall a anunţat joia trecută că a preluat 72,5% din acţiunile producătorului român de vehicule Automecanica Mediaş, fără a preciza valoarea tranzacţiei. Anunţul gigantului german, care produce – printre altele – tunul pentru tancurile Leopard 2, utilizate de mai multe armate din Europa şi care a fost livrat şi Ucrainei, precum şi obuzierul Panzerhaubitze 2000, care este utillizat pe frontul de luptă din ţara vecină, reprezintă la prima vedere un succes, ţinând cont că este a doua încercare a celor de la Rheinmetall de a intra pe piaţa industriei de apărare din ţara noastră, după eşecul înregistrat în urmă cu aproape cinci ani al joint-venture-ului pe care l-a avut cu Uzina Automecanica Moreni.
La Mediaş, germanii vor opera sub denumirea de Rheinmetall Automecanica SRL, compania dorind extinderea capacităţilor de producţie şi mentenanţă prin adăugarea de vehicule militare la portofoliul său actual, ştiut fiind faptul că Automecanica Mediaş este un producător de vehicule speciale şi trailere pentru piaţa civilă şi militară, uzina urmând să joace, în urma acestei achiziţii, un rol important în mentenanţa vehiculelor de luptă occidentale livrate Ucrainei precum şi pentru asigurarea suportului logistic.
După anunţul făcut de compania germană, fostul ministru al Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Claudiu Năsui, a scris, vineri, pe pagina oficială de Facebook: “Achiziţia de către Rheinmetall a Automecanica Mediaş este o veste foarte bună. Asta ar trebui să se întâmple şi cu ce se numeşte «industria de apărare» de stat. Pentru cine nu ştie, deşi are numele pompos, industria de apărare de stat este de fapt un muzeu al comunismului. Formată din 17 companii de stat, industria este o mostră de cum arăta economia comunistă în România. Totul e fix ca la stat. Se fură la fiecare nivel, de la conducere până la paznic. Nimeni nu are interes să schimbe ceva. Şi chiar dacă cineva şi-ar contrazice interesul personal şi ar vrea să schimbe ceva, ar fi imposibil. Anual vine ministrul şi se laudă că mai pompează sute de milioane de lei din banii dumneavoastră în «investiţii». De fapt acele «investiţii» sunt doar acoperirea pierderilor constante pe care le fac aceste găuri negre. În ultimii 30 de ani, eu sunt singurul ministru care a refuzat să facă asta. Şi cum să nu facă pierderi când toată industria funcţionează după regula principală de la stat: timpul trece leafa merge. Dezastrul se vede nu doar în cifre, ci şi în incapacitatea totală a «industriei» de a produce. Chiar şi cu războiul din Ucraina, când cererea a explodat fix pentru tipul de armament sovietic pe care această «industrie» în teorie îl fabrică, tot n-au reuşit să facă nimic. De ce? Pentru că scopul industriei de stat nu este să producă. Este doar să menţină aparenţele. Să pară că totul merge bine. Soluţia există. A fost aplicată şi în România şi a mers. Recenta investiţie a Rheinmetall ne reaminteşte de ea. România poate avea o industrie de apărare funcţională şi chiar performantă (vedeţi cazul Aerostar Bacău şi nu numai). Dar pentru asta trebuie să fie privată. Trebuie să funcţioneze după criterii de profit şi pierdere. Trebuie să fie un proprietar care are interes să nu facă pierderi, ci chiar să facă profit. Aceste 17 companii trebuie privatizate. Să vină proprietari care au interesul să oprească furtul şi chiar să producă ceva. Culmea e că şi armata română a ajuns să se aprovizioneze mai ales de la companii private. Doar că nu neapărat româneşti. Sute de milioane de lei din banii contribuabilului fără să vedem nicio luminiţă la capătul tunelului când se va termina vreodată gaura neagră. Pentru că, de fapt nu se va termina niciodată până nu se privatizează aceste companii”.
În urma acestei postări, l-am întrebat pe fostul ministru al Economiei în guvernul Cîţu, de ce susţine că anunţul făcut de Rheinmetall reprezintă un succes.
Deputatul Claudiu Năsui a declarat pentru Ziarul BURSA: “Nici nu are cum să nu fie un succes, pentru că, spre deosebire de joint-venture-ul de la Moreni – unde statul a vrut doar să beneficieze de know-how-ul companiei germane fără să investească nimic sau investind doar foarte puţin -, la Mediaş vorbim despre o achiziţie a pachetului majoritar de acţiuni, adică practic despre o cumpărare a companiei Automecanica. Cei de la Rheinmetall arată că vor să investească şi să nu îşi mai bată capul cu statul şi cu fel de fel de discuţii insolubile privind clauza de offset. (…) Eu zic că este un lucru foarte bun, mai ales că vorbim despre o companie importantă dintr-un stat membru UE şi NATO, iar acest exemplu trebuie să dea de gândit Guvernului care continuă să aloce sume importante celor 17 găuri negre din cadrul Romarm în loc să le privatizeze. Privatizarea este calea de urmat, iar acest lucru se vede din exemplele Aerostar Bacău şi Avioane Craiova. În timp ce Aerostar Bacău a fost privatizată în anii “90 şi a ajuns acum să realizeze componente pentru avioanele de luptă F35, Avioane Craiova – companie ce a rămas în portofoliul statului – s-a chinuit să ducă la capăt contractele acordate de MApN privind avioanele pe care se vor pregăti piloţii români ce se vor afla la manşa avioanelor de luptă F16”.
Fostul ministru al Economiei ne-a mai spus că, în cele opt luni în care s-a aflat în fruntea ministerului în subordinea căruia se află compania Romarm, a dorit să privatizeze Uzina Mecanică Bucureşti, deoarece în opinia domniei sale, aceasta este cea mai bună metodă pentru dezvoltarea capacităţilor de producţie de acolo.
Claudiu Năsui ne-a precizat: “Sunt rezervat în privinţa succesului colaborării dintre General Dynamics şi Uzina Mecanică Bucureşti, mai ales că în perioada în care am fost ministru, lucrurile nu funcţionau atât de bine. Eu am vrut să privatizez uzina şi le-am sugerat americanilor de la General Dynamics să preia întreaga activitate de acolo. Nu am putut să duc la capăt acest proiect, deoarece PSD şi aliaţii lui din Parlament au votat la începutul anului 2020 o lege prin care timp de doi ani a interzis Guvernului vânzarea activelor statului”.
I-am transmis domnului Năsui că în alte state europene companiile în care statul deţine acţiuni funcţionează şi au succes pe plan internaţional, un exemplu în acest sens fiind Naval Group, care provine din compania DNSC unde statul francez era acţionar majoritar.
Fostul ministru al Economiei a replicat: “Unele chestii merg în alte state datorită capitalului cultural din spate. În privinţa Naval Group vă pot spune că a pierdut în ultima vreme contracte fantastice prin prisma valorii, din cauză că nu mai deţine tehnologie de vârf. De aceea, francezii pierd achiziţii în faţa unor companii importante din SUA şi Germania”.
În ceea ce priveşte experienţa nereuşită a Rheinmetall la Uzina Automecanica Moreni, liderul de sindicat de la fabrica din judeţul Dâmboviţa, Constantin Bucuroiu (care este şi preşedintele Alianţei Sindicatelor din Industria de Apărare şi Aeronautică – ASIAA), ne-a transmis că rezilierea joint-venture-ului nu a avut loc doar din vina companiei germane, ci şi din vina autorităţilor de la Bucureşti, în special a Ministerului Apărării Naţionale.
Constantin Bucuroiu ne-a spus: “Am avut şi noi, ca stat, partea noastră de vină în privinţa rezilierii joint-venture-ului dintre Rheinmetall şi Automecanica Moreni. În 2011 când a fost lansat programul naţional TBT 8×8, s-au dat termene şi s-au stabilit etape pentru realizarea finală a transportorului respectiv şi pentru intrarea lui în dotarea MApN. Din păcate, ulterior realizării joint-venture-ului cu Rheimetall, MApN nu a mai fost interesat de finanţarea programului privind realizarea acestui transportor şi s-a axat doar pe achiziţia de transportoare Piranha 3 şi Piranha 5. Astfel că singura contribuţie a MApN pentru programul naţional TBT 8×8 a fost de 500.000 euro pentru faza I, la care s-a adăugat contribuţia de 200.000 euro a Uzinei Automecanica Moreni pentru faza a II-a, după care nimeni din partea statului român nu a mai alocat nicio sumă. Şmecheria guvernului de atunci şi, în special, a MApN, de a bloca programul TBT 8×8, i-a făcut pe reprezentanţii Rheinmetall să devină suspicioşi privind continuarea acestui program şi a joint-venture-ului cu Automecanica Moreni”.
Referitor la achiziţionarea companiei din Mediaş de către Rheinmetall, preşedintele ASIAA arată că, spre deosebire de condiţiile geostrategice şi politice din momentul joint-venture-ului cu Automecanica Moreni, acum situaţia este cu totul alta prin prisma războiului din Ucraina, iar gigantul german consideră că prin dezvoltarea capacităţilor de producţie îşi va mări cifra de afaceri şi profitul prin prisma nevoii de armament pentru forţele armate ucrainene şi nu numai.
https://www.bursa.ro/_rss