Eliberarea de sub aservirea economică şi politică
“6. Căci Domnul Dumnezeul tău te va binecuvânta, după cum i-a grăit şi vei da împrumut altor popoare, iar tu nu vei lua împrumut; şi-ţi domni peste multe popoare, iar acelea nu vor domni peste tine”.
(Deuteronomul:15)
“9. Pe străin să nu-l obijduieşti, nici să nu-l strâmtorezi, căci voi ştiţi cum e sufletul pribeagului, că şi voi aţi fost pribegi în ţara Egiptului”.
(Exodul:23)
“7. Bogatul stăpâneşte pe cei săraci, şi cel ce împrumută este slujitor celui de la care se împrumută”.
(Pildele lui Solomon:22)
Atenuarea disparităţilor de avuţie
“35. Dacă fratele tău va sărăci şi va ajunge la strâmtorare înaintea ta, ajută-l, fie străin, fie băştinaş, ca să trăiască cu tine.
36. Să nu iei de la el dobândă şi spor, ci să te temi de Dumnezeul tău, ca să trăiască fratele tău cu tine. Eu sunt Domnul.
37. Argintul tău să nu ţi-l dai lui cu camătă şi pâinea ta să nu i-o dai ca s-o iei cu spor”.
(Leviticul:25)
[N.A.] Perceperea de dobândă la credite este considerată un act de ostilitate, accentuând disparitatea de avuţie.
“7. Iar de va fi la tine sărac vreunul din fraţii tăi, în vreuna din cetăţile tale de pe pământul tău pe care ţi-l dă Domnul Dumnezeul tău, să nu-ţi învârtoşezi inima, nici să-ţi închizi mâna ta înaintea fratelui tău celui sărac;
8. Ci să-i deschizi mâna ta şi să-i dai împrumuturi potrivite cu nevoia lui şi cu lipsa ce suferă”.
(Deuteronomul:15)
Asigurarea armoniei şi a bunăstării
“18.Faceţi poruncile Mele şi toate hotărârile Mele; faceţi şi păziţi toate acestea şi veţi locui liniştiţi pe pământ.
19.Pământul îşi va da rodul său, veţi mânca până la saţ şi veţi trăi liniştiţi pe el”.
(Leviticul:25)
“4. Numai aşa nu va fi sărac printre voi; că te va binecuvânta Domnul în pământul acela pe care Domnul Dumnezeul tău ţi-l dă în stăpânire, ca să-l ai moştenire,
5. Dacă vei asculta glasul Domnului Dumnezeului tău şi te vei sili să plineşti toate poruncile acestea, care ţi le spun eu astăzi”.
(Deuteronomul:15)
Asigurarea demnităţii şi diminuarea tensiunilor sociale
“10. Dă-i, dă-i şi împrumuturi câte-ţi va cere şi cît îi va trebui, şi când îi vei da, să nu se întristeze inima ta, căci pentru aceasta te va binecuvânta Domnul Dumnezeul tău în toate lucrurile tale şi în toate câte se vor lucra de mâinile tale”.
(Deuteronomul:15)
[N.A.] Vezi si A.5.2. “Anularea Datoriilor/c.1. Obligaţia acordării de împrumuturi”.
“17. Cel ce are milă de sărman împrumută Domnului şi El îi va răsplăti fapta lui cea bună”.
(Pildele lui Solonon:19)
Asigurarea condiţiilor pentru înălţare spirituală
“13. Iar când îi vei da drumul ca să fie slobod, să nu-i dai drumul cu mâinile goale;
14. Ci înzestrează-l din turmele tale, din aria ta, de la teascul tău; dă-i şi lui din cele cu care te-a binecuvântat Domnul Dumnezeul tău.
15. Adu-ţi aminte că şi tu ai fost rob în pământul Egiptului şi te-a izbăvit Domnul Dumnezeul tău. Iată pentru ce îţi poruncesc acestea astăzi”.
(Deuteronomul:15)
Legile Dreptăţii Sociale, Armoniei şi Justiţiei:
Tzedakah
Tzedakah = obligaţia morală pentru cultivarea dreptatii sociale prin acordarea de ajutor acolo unde este nevoie, fiind echivalentul antic pentru conceptul contemporan de “asistenţă socială”
“17. Cel ce are milă de sărman împrumută Domnului şi El îi va răsplăti fapta lui cea bună”.
(Pildele lui Solomon:19)
“13. Cine îşi astupă urechea la strigătul celui sărman şi el, când va striga, nu i se va răspunde”.
(Pildele lui Solomon:21)
“16. Dă celui flămând din pâinea ta şi celui gol din hainele tale. Din toate câte ai din belşug, fă milostenie, şi să nu-i pară rău ochiului tău când vei face milostenie!”
(Tobit:4)
A. Modalităţi de ajutor
A.1. Donaţii financiare;
“7. Iar de va fi la tine sărac vreunul din fraţii tăi, în vreuna din cetăţile tale de pe pământul tău pe care ţi-l dă Domnul Dumnezeul tău, să nu-ţi învârtoşezi inima, nici să-ţi închizi mâna ta înaintea fratelui tău celui sărac;
8. Ci să-i deschizi mâna ta şi să-i dai împrumuturi potrivite cu nevoia lui şi cu lipsa ce suferă”.
(Deuteronomul:15)
A.2. Oferirea de alimente sau resurse;
“22. Când veţi secera holda în pământul vostru, să nu adunaţi ce rămâne după seceratul ogorului vostru şi spicele ce cad de sub secere să nu le adunaţi, ci să lăsaţi pe acestea săracului şi străinului. Eu sunt Domnul, Dumnezeul vostru”.
(Leviticul: 23)
[N.A.] Acest verset se referă la practica “peah” şi “leket”. “Peah” este colţul câmpului care trebuie lăsat nesecat pentru cei săraci, în timp ce “leket” se referă la spicele căzute pe care recoltatorii nu ar trebui să le ridice, lăsându-le pentru cei săraci.
Faptul că Porunca se referă la grâu, nu o limitează la atât, ci este un exemplu pentru orice fel de recoltă.
A.3. Ajutorul acordat personal celor în nevoie;
“5. De vei vedea asinul vrăjmaşului tău căzut sub povară, să nu-l treci cu vederea, ci să-l ridici împreună cu el”. (Exodul:23)
A.4. Asistenţa socială (Ma’aser Ani – zeciuiala pentru săraci):
“28.Iar după trecerea a trei ani, ia toate zeciuielile veniturilor tale din anul acela şi le pune în locaşurile tale;
29. Şi să vină levitul, căci el nu are parte şi moştenire cu tine, şi străinul şi orfanul şi văduva care se află în sălaşurile tale şi să mănânce şi să se sature, ca să te binecuvânteze Domnul Dumnezeul tău în toate lucrurile mâinilor tale, pe care le vei face tu”. (Deuteronomul:14)
[N.A.] În tradiţia iudaică, terenurile agricole sunt lăsate să se odihnească în fiecare al şaptelea an, conform Shmita (vezi în continuare).
În primii doi ani din ciclul de şapte ani, precum şi în anii al patrulea şi al cincilea, zeciuiala secundară (“Ma’aser Sheni”) este separată. În al treilea şi al şaselea an al ciclului, “Ma’aser Sheni” este înlocuit cu “Ma’aser Ani”.
A.5. Shmita
Aplicarea Tzedakah în Anul Sabatic.
[N.A.] Am considerat că Shmita este un caz particular de Tzedakah în Anul Sabatic şi de aceea am integrat-o în structura Tzedakah, la indicativul A.5., după A.1.,2.,3.,4.; pe de altă parte, Legea Shmitei are o personalitate aparte şi este cunoscută datorită atacului la care a supus-o Hillel, astfel că am înscris-o cu un corp de literă egal cu al Tzedakah din care face parte, deosebind-o de restul Poruncilor de pe acelaşi palier taxonomic.
La fel am procedat şi în cazul Legii Jubileului (Yowel).
A.5.1. Odihna pământului
“4. Iar anul al şaptelea să fie an de odihnă a pământului, odihna Domnului; ogorul tău să nu-l semeni şi via ta să n-o tai în anul acela”.
(Leviticul: 25)
a. Interdicţia asupra semănării, culesului şi îngrijirii culturilor:
“5. Ceea ce va creşte de la sine pe ogorul tău să nu seceri şi strugurii de pe viţele tale netăiate să nu-i culegi, ca să fie acest an de odihnă pentru pământ”.
(Leviticul:25)
b. Consumul produselor pământului în Anul Sabatic:
“6. Şi aceste roade vor fi în timpul odihnei pământului hrană pentru tine, pentru robul tău şi pentru roaba ta, pentru simbriaşul tău şi pentru străinul tău care s-a aşezat la tine;” (Leviticul:25)
b.1. “7. Pentru dobitocul tău şi pentru fiarele cele de pe pământul tău, să fie de hrană toate roadele lui.
(Leviticul:25)
A.5.2. Anularea datoriilor
“1. În anul al şaptelea vei face iertare”. (Deuteronomul:15)
a. Detaliile despre anularea datoriilor:
“2. Iertarea însă va fi aceasta: tot împrumutătorul, care dă împrumut aproapelui său, să ierte datoria şi să n-o mai ceară de la aproapele său sau de la fratele său, că s-a vestit iertarea în cinstea Domnului Dumnezeului tău”.
(Deuteronomul:15)
b.Obligaţia ajutorării:
“7. Iar de va fi la tine sărac vreunul din fraţii tăi, în vreuna din cetăţile tale de pe pământul tău pe care ţi-l dă Domnul Dumnezeul tău, să nu-ţi învârtoşezi inima, nici să-ţi închizi mâna ta înaintea fratelui tău celui sărac;
8. Ci să-i deschizi mâna ta şi să-i dai împrumuturi potrivite cu nevoia lui şi cu lipsa ce suferă”. (Deuteronomul:15)
c. Obligaţia acordării de împrumuturi chiar dacă anul ştergerii este aproape:
“9. Păzeşte-te să nu intre în inima ta gândul nelegiuit şi să zici: Se apropie anul al şaptelea, anul iertării; şi să nu se facă din pricina aceasta ochiul tău nemilostiv către fratele tău cel sărac şi să-l treci cu vederea; că acela va striga împotriva ta către Domnul şi va fi asupra ta păcat mare”. (Deuteronomul:15)
c.1. “10. Dă-i, dă-i şi împrumuturi câte-ţi va cere şi cît îi va trebui, şi când îi vei da, să nu se întristeze inima ta, căci pentru aceasta te va binecuvânta Domnul Dumnezeul tău în toate lucrurile tale şi în toate câte se vor lucra de mâinile tale”.
(Deuteronomul:15)
[N.A.] Versetul figurează şi la “Teze subordonate: Deplina libertate, condiţie a dedicării/Asigurarea demnităţii şi diminuarea tensiunilor sociale”, deoarece are dublă semnificaţie.
(Vezi şi Cartea 2, Capitolul 3 – “Contorsiuni avocăţeşti în faţa lui Dumnezeu/1. Motivaţia falsă)
A.5.3. Eliberarea sclavilor
Porunca principală – Eliberarea sclavilor în anul al şaptelea:
“12. De ţi se va vinde ţie fratele tău, evreu sau evreică, şase ani să fie rob la tine, iar în anul al şaptelea să-i dai drumul de la tine, slobod”. (Deuteronomul:15)
a. Tratarea sclavilor cu bunătate şi respect după eliberare:
“13. Iar când îi vei da drumul ca să fie slobod, să nu-i dai drumul cu mâinile goale;
14. Ci înzestrează-l din turmele tale, din aria ta, de la teascul tău; dă-i şi lui din cele cu care te-a binecuvântat Domnul Dumnezeul tău.” (Deuteronomul:15)
b. Rememorarea faptului că poporul evreu a fost eliberat din sclavie în Egipt:
“15. Adu-ţi aminte că şi tu ai fost rob în pământul Egiptului şi te-a izbăvit Domnul Dumnezeul tău. Iată pentru ce îţi poruncesc acestea astăzi”.
(Deuteronomul:15)
(Va urma)