„Lucia poate să provoace pasiune, revoltă, tristeţe, bucurie, furie, dar în acelaşi timp am vrut să evoc senzaţia că idealul, nu e pentru viitor, ci pentru acum, ca să simţim în teatru ce înseamnă să fii sută la sută uman”, afirma Andrei Şerban despre premiera bucureșteană cu „Lucia di Lammermoor” de Gaetano Donizetti.
„Lucia di Lammermoor” de Gaetano Donizetti, în regia lui Andrei Șerban, redată repertoriului Operei Naționale București. Opera lui Gaetano Donizetti este primul eveniment al anului pe scena Operei Naționale București. După succesul pe care l-au înregistrat cele două montări memorabile la Opera din Chicago și la Opéra Bastille din Paris, Andrei Șerban a revenit la lucrarea compusă de Gaetano Donizetti la Opera Națională București. După o absență de patru ani din repertoriu, la cererea publicului, spectacolul semnat de Andrei Șerban iese din nou la rampă, pregătit de reprezentații în regim sold out așa cum s-au desfășurat de-a lungul timpului.
Reprezentațiile spectacolului – eveniment sunt programate pe 12 și 13 ianuarie 2022, începând cu ora 18:30, orchestra, corul și ansamblul de balet ale Operei Naționale București evoluând sub bagheta dirijorului Iurie Florea. Decorul este semnat de Octavian Neculai și costumele de Lia Manțoc. Spectatorii sunt invitați să se bucure de o distribuție de excepție: Lucia Ashton: Veronica Anuşca / Cristina Maria Oltean; Lord Enrico Ashton: Adrian Mărcan / Alexandru Constantin; Sir Edgardo di Ravenswood: Florin Guzgă – invitat / Liviu Indricău; Lord Arturo Bucklaw: Andrei Lazăr; Raimondo Bidebent: Leonard Bernad / Dan Popescu; Alisa: Sorana Negrea / Florena Radu – invitată; Normanno: Valentin Racoveanu.
„Lucia di Lammermoor” de Donizetti este o capodoperă a romantismului italian, una dintre cele mai mari creații ale belcanto-ului.
Bazată pe romanul lui Walter Scott, „Bride of Lammermoor”, opera lui Donizetti redă povestea de dragoste tulburătoare a Luciei. Când cortina se ridică, descoperim o sală de antrenament, unde soldaţii fac exerciţii, pregătindu-se de luptă. Două tabere sunt în conflict. Enrico află că sora lui, Lucia, e îndrăgostită de Edgardo, duşmanul de moarte al familiei sale. Situaţia politică şi economică este de mare criză, trupele au nevoie de bani şi, pentru a-i obţine, Enrico vede o singură soluţie: căsătoria Luciei cu magnatul Arturo.
Aşteptând întâlnirea secretă cu Edgardo, Lucia îi povesteşte un vis rău-prevestitor Alisei, însoţitoarea ei, dar respinge premoniţia, convinsă că dragostea va triumfa. Îndrăgostiţii se logodesc într-o ceremonie improvizată, înainte ca Edgardo să plece în misiune, rămânând ferm în decizia de a continua acțiunea de răzbunare împotriva familiei.
Fără nicio veste de la iubitul ei, scrisorile lui fiind interceptate, Lucia e convinsă că a fost părăsită. Ca o păpuşă manipulată, Lucia e forţată să se supună voinţei fratelui ei. Nunta are loc, dar în clipa în care Enrico îi forţează semnătura pe contractul de căsătorie, în prezenţa preotului Raimondo şi a corului reunit în alai de sărbătoare, apare, ca din senin, Edgardo. O acuză pe Lucia de trădare, o umileşte şi rupe logodna, blestemând-o. Petrecerile din noaptea nunţii sunt în toi, în timp ce Lucia se vede nu doar abandonată de cel pe care îl iubeşte, dar tratată ca un simplu obiect pentru interese egoiste, politice şi militare. Disperată şi vulnerabilă, ea nu are alt mijloc de a se apăra decât crima. Raimondo opreşte veselia nopţii şi anunţă că Lucia şi-a ucis soţul.
Odată eliberată de orice presiuni, Lucia cântă una dintre cele mai sensibile şi lungi arii din istoria operei, cea a „nebuniei”. În ultima scenă, Edgardo revine furios şi îndurerat, crezând în mod fals că Lucia petrece în braţele soţului noaptea nunţii. Clopotul de moarte răsună. Raimondo îl anunţă că Lucia e de acum în cer. Aflând adevărul, Edgardo se omoară convins că acolo o va reîntâlni pe aleasa inimii sale.
Reprezentant de seamă al belcanto-ului, Gaetano Donizetti a fost un copil prodigios, la vârsta de doar 9 ani ajungând să beneficieze de o bursă la prestigioasa Școală Lezioni Caritatevoli din Bergamo, iar mai târziu, pentru că lucrările sale deveniseră atât de cunoscute publicului, a fost scutit de serviciul militar pentru a se dedica muzicii și a avut o activitate prolifică: 75 de opere și 19 simfonii, printre altele, dar cu o viață tumultuoasă, sfîrșită tragic. Poate acesta este și motivul pentru care intensitatea aproape inumană a emoțiilor și extremele trăirilor personajelor poartă cu ele ecoul unei vieți zbuciumate.
Prezentatoarea britanică Tessa Dunlop revine cu un nou proiect de promovare culturală a României în străinătate, alături de Institutul Cultural Român din Londra, constând în două episoade ale seriei „What is Romania?”: „Eat Romania” și „Royal Romania”.
„Lucia poate să provoace pasiune, revoltă, tristeţe, bucurie, furie, dar în acelaşi timp am vrut să evoc senzaţia că idealul, nu e pentru viitor, ci pentru acum, ca să simţim în teatru ce înseamnă să fii sută la sută uman”, afirma Andrei Şerban despre premiera bucureșteană cu „Lucia di Lammermoor” de Gaetano Donizetti.
25 ani cu Radio România Muzical, sărbătoriți alături de doi muzicieni de (aproape) 25 ani: unicul post românesc de radio dedicat muzicii culte privește spre viitor, cu un turneu susținut la început de an de violoncelistul Cornelius Zirbo și pianistul Cadmiel Boțac, laureați ai bursei “Moștenitorii României muzicale”.
„Micul prinţ”, adaptare după povestea lui Antoine de Saint-Exupéry, un concept teatru – dans de Ioana Macarie este spectacolul care deschide anul 2022 la Teatrul Stela Popescu cu spectacolul din 8 ianuarie, ora 11, de la Sala mică a Palatului Naţional al Copiilor.
China și Marea Britanie se ironizează reciproc pe tema filmelor cu James Bond și a alianței cu SUA. Agenția de presă chineză Xinhua a publicat un videoclip care parodiază eroul de ficțiune iar serviciul de informații externe al Regatului Unit MI mulțumește pentru publicitatea gratuită, scrie AFP.
Platforma https://tmi.patrimoniu.ro/acasa este deschisă până pe 1 februarie pentru depunerea cererilor de finanțare.
Miercuri 5 ianuarie 2022, Teatrul de Comedie a sărbătorit 61 de ani de activitate, printr-un program inedit, care s-a desfășurat atât fizic, cât și online.
Joi, 13 și vineri, 14 ianuarie 2021 , Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu” va fi condusă de dirijorul Jin Wang, în primele două concerte simfonice cu public ale anului 2022.
Unele dintre cele mai noi proiecte ale creativilor din București pot fi văzute între 14 și 16 ianuarie 2022 cu ocazia „Zilelor Culturii Urbane la ARCUB. Artiști români contemporani în prim plan”.
În perioada 7-28 ianuarie, Institutul Cervantes îi aduce un omagiu cineastului și scriitorului Fernando Fernán-Gómez, care ocupă un loc de onoare în cultura spaniolă, oferind publicului ocazia să vizioneze, pe canalul Vimeo al Institutului, patru filme reprezentative pentru activitatea sa grandioasă: scurtmetrajul F. F. G. Un retrato, realizat de Jesús García de Dueñas în onoarea artistului, două filme regizate de el, Manicomio, El extraño viaje și unul în care joacă rolul protagonistului: La lengua de las mariposas, regizat de José Luis Cuerda.
Teatrul pentru Copii și Tineret „Gong” Sibiu își redeschide cortina începând de sâmbătă, 8 ianuarie, de la ora 11:00, cu spectacolul „Hänsel și Gretel” după Frații Grimm. Prețul biletelor și condițiile de acces rămân neschimbate.
În miezul dimineții numerotate de oameni 4 ianuarie 2022 am sunat-o pe Nora Iuga. Pe „fix”. Poeta tocmai împlinise 91 de ani.