PANA LA RESTITUIREA SUMELOR DATORATE CLIENTILOR DUPA CE BANCA A PIERDUT UN PROCES PE CLAUZE ABUZIVE PREMIERA / ANPC dispune suspendarea activităţii de creditare a Raiffeisen Bank

0
95

ANPC a amendat Raiffeisen Bank cu 100.000 lei şi a dispus “restituirea contravalorii comisionului de administrare camuflat sub forma unei componente a marjei de dobândă, în termen de maximum 15 zile”, debitorilor

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) dispune suspendarea activităţii de creditare a Raiffeisen Bank, după ce banca a pierdut un proces colectiv pe clauze abuzive, în februarie 2020.

ANPC, care a şi amendat banca, ne-a transmis: “Dat fiind că, în urma monitorizării procesului de remediere a efectelor negative din punct de vedere financiar, pentru consumatori, generate şi constatate, în 2014, de practica comercială incorectă a băncii, aceasta – în timpul scurs de la termenul pronunţării sentinţei definitive a instanţei, respectiv 6.02.2020, de aproximativ 1 an şi 7 luni – nu a dat curs obligaţiei stabilite, consumatorii fiind prejudiciati, pe de o parte, prin faptul ca sumele reţinute incorect, din comisioane, nu au fost încă restituite şi, pe de altă parte, nu s-au efectuat şi aplicat recalculările dobânzilor pentru creditele restructurate, ANPC a aplicat o amendă contravenţională de 100.000 lei, la care se adăugă propunerea aplicării:

-sancţiunii complementare de suspendare a activităţii băncii cu privire la practica comercială incorectă ce constă în decizia unilaterală a băncii ca la momentul restructurării creditelor, să mărească marjele din componenţa dobânzii, prin introducerea în acestea a comisionului de administrare la care aceasta a renunţat expres prin actele adiţionale semnate cu clienţii şi de restituire a sumelor incasate incorect către consumatori până la încetarea practicii comerciale incorecte (măsură aplicată în premieră, în România);

-sancţiunii complementare de restituire a contravalorii comisionului de administrare camuflat sub forma unei componente a marjei de dobândă, în termen de maximum 15 zile”.

Gheorghe Piperea, avocatul clienţilor în procesele cu băncile, ne-a explicat: “Ceea ce a făcut ANPC astăzi este o premieră, care ne arată că se poate ca autorităţile să-şi facă treaba şi că avem şi reglementări în acest sens. ANPC dispune oprirea creditării la Raiffeisen până când restituie sumele luate în plus de la consummatori. Se putea şi mai rău – se putea să oprească cu totul activitatea băncii”.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a luat atitutdine faţă de modul în care Raiffeisen Bank a înţeles să aplice o sentinţă definitivă a instanţei, conform căreia aproximativ 14.000 de clienţi ai băncii, beneficiari de credite, au fost afectaţi financiar de o practică incorectă a acesteia, mai arată instituţia, precizând: “Mai exact, prin Ordinul 280/09.07.2014, al preşedintelui ANPC – menţinut de instanţă prin sentinţă definitive – a fost dispusă încetarea practicii comerciale incorecte ce constă în decizia unilaterală de a mări, la momentul restructurării creditelor, marjele din componenţa dobânzii, prin introducerea în marjele de dobândă a comisionului de administrare la care banca a renunţat expres prin actele adiţionale semnate cu clienţii”.

Această practică a fost constatată definitiv de instanţele de judecată ca fiind o practică contrară diligenţelor profesionale, conform ANPC, care subliniază că “operatorul economic a profitat de dificultăţile financiare ale consumatorilor, care nu aveau posibilitatea de plată a ratelor creditului, cu ocazia restructurării, după o perioadă scurtă în care ratele au avut o valoare redusă, a mărit nejustitificat dobânzile percepute, determinând consumatorii să încheie actele adiţionale şi prin crearea aparenţei unui beneficiu constând în renunţarea Raiffeisen Bank la încasarea comisionullui de administrare, în realitate costul creditului nefiind diminuat din moment ce reducerea determinate de renunţarea la comisionul de administrare a fost depăşită de majorarea produsă de modificarea dobânzii”.

Legat de subiect, recent, reprezentanţii Raiffeisen Bank ne-au transmis: “Decizia instantei este din anul 2020 si nu stabileste sume de plată de către bancă. În baza deciziei, banca a trecut la implementarea ordinului ANPC în conformitate cu care comisionul de administrare nu putea fi inclus în marja de dobândă la restructurarea creditelor. Astfel, dupa refacerea calculelor potrivit principiului că marja de dobândă şi comisionul sunt elemente distincte, banca va restitui clienţilor eventualele sume colectate în plus, iar in situaţia clienţilor la care din acest calcul ar rezulta sume de platit în plus de către clienţi, banca va renunţa la aceste sume pentru a nu-i afecta pe clienţi. Toate aceste aspecte au fost comunicate de către bancă ANPC la sfârşitul anului 2020. Impactul acestor măsuri nu poate fi determinat cu exactitate în acest moment”.

https://www.bursa.ro/_rss

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here