
Exporturile mari de motorină şi alte produse rafinate ale Rusiei care sunt refuzate de multe state din Europa se îndreaptă rapid spre o nouă destinaţie: Orientul Mijlociu, informează Bloomberg.
Livrările de combustibili din Rusia spre Orientul Mijlociu au crescut în fiecare lună începând din februarie, când a început invazia din Ucraina, ajungând la 155.000 de barili pe zi în luna iunie, potrivit firmei de consultanţă Vortexa Ltd. În contrast, importurile Europei au scăzut cu 30% în aceeaşi perioadă, conform Agerpres.
Chiar dacă livrările de combustibili ruseşti în Orientul Mijlociu nu sunt o noutate, cele mai recente date arată modul cum războiul din Ucraina a modificat rutele comerciale tradiţionale şi a creat oportunităţi pentru traderi. SUA au interzis importurile de combustibili ruseşti şi multe firme europene au decis din proprie iniţiativă să evite combustibili ruseşti. În plus, Uniunea Europeană şi Marea Britanie se pregătesc să interzică şi importurile de petrol din Rusia prin intermediul navelor.
“Pe măsură ce ne apropiem de sfârşitul anului, livrările ar putea să crească”, spune Jonathan Leitch, analist la Turner, Mason & Co., făcând referire în special la motorina rusească.
Cea mai mare parte a importurilor de combustibili ruseşti în Orientul Mijlociu este compusă din păcură, un produs rezultat în procesul de rafinare care este deseori utilizat în producţia de electricitate şi sectorul de shipping. Dar includ de asemenea benzină, combustibil pentru avioane şi motorină, precum şi produse mai puţin cunoscute, arată datele Vortexa.
Luna trecută, importurile de produse petroliere din Rusia în Orientul Mijlociu au atins cel mai ridicat nivel de la începutul lui 2016 şi peste o treime din aceste importuri au ajuns în hub-ul de depozitare şi tranzacţionare de la Fujairah (Emiratele Arabe Unite).
Koen Wessels, analist şef la Energy Aspects Ltd., subliniază că este greu de urmărit ce se întâmplă cu combustibilii din Rusia după ce sunt descărcaţi la Fujairah, fiind posibil ca după descărcare să fie amestecaţi cu combustibili din alte surse, ceea ce îi face mai greu de urmărit. Wessels estimează că este posibil ca livrările de combustibili ruseşti spre Orientul Mijlociu să continue să crească, însă, în cele din urmă, probabil că vor încetini având în vedere că odată cu creşterea primelor de asigurări şi altor restricţii impuse pentru transportul maritim de petrol rusesc, Rusia va trebui să se bazeze doar pe flota sa de tancuri petroliere.
• Germania nu mai cumpără cărbune rusesc de la 1 august, iar petrol rusesc de la 31 decembrie
Germania va înceta orice achiziţie de cărbune rusesc la data de 1 august, urmând ca achiziţiile de petrol rusesc să înceteze la data de 31 decembrie, o schimbare majoră a surselor din care se aprovizionează cu energie prima economie europeană, a declarat ieri secretarul de stat în Ministerul german de Finanţe, Joerg Kukies, transmite Reuters.
În viitor, cea mai mare provocare va fi acoperirea golului care va apărea în momentul în care întreaga Uniune Europeană se va elibera de cele 158 de miliarde de metri cubi de gaze pe an pe care îi furnizează Rusia, a apreciat Joerg Kukies.
“Vom renunţa complet la cărbunele rusesc în câteva săptămâni”, a declarat Joerg Kukies la un forum pe energie organizat la Sydney de Guvernul Australiei şi Agenţia Internaţională a Energiei, notează Agerpres.
Anterior, Rusia furniza 40% din necesarul de cărbune al Germaniei şi 40% din necesarul de petrol.
“Oricine ştie care este istoria oleoductului Drujba, care a fost un instrument al imperiului sovietic în Europa de Est, ştie că eliminarea acestei dependenţe nu este un lucru uşor dar este ceea ce vom face în câteva luni”, a mai spus Joerg Kukies.
Germania construieşte în regim de urgenţă terminale pentru importul de gaze naturale lichefiate, dar Joerg Kukies a subliniat că, deşi SUA şi Qatarul pot furniza împreună Europei o cantitate de aproximativ 30 de miliarde de metri cubi de gaze lichefiate, această cantitate nu va fi suficientă pentru a acoperi golul creat ca urmare a renunţării la gazele naturale ruseşti livrate prin conducte.
“Simpla dorinţă nu va duce la rezolvarea acestei probleme”, a spus Joerg Kukies, adăugând că, deşi Germania este concentrată pe tranziţia la emisii zero, şi recent a introdus acte legislativ pentru a accelera dezvoltarea de proiecte în domeniul energiilor regenerabile, gazele vor fi esenţiale în procesul de tranziţie energetică.
Cotaţia futures a gazelor cu livrare în luna august era de 178 de euro pentru un Megawatt-oră ieri, în deschiderea sesiunii de la Bursa din Amsterdam. Cotaţia a urcat la 184 de euro pe parcursul sesiunii, iar la ora 15.15 atingea 182,51 euro.
———–
Preţul futures al barilului de petrol Brent cu livrare în luna septembrie a urcat cu 0,3% la ICE Futures Europe, în a doua parte a zilei de ieri, atingând 99,82 dolari. La Nymex SUA, preţul petrolului West Texas Intermediate (WTI) cu livrare în august a crescut cu 0,2%, la 96,06 dolari barilul la ora locală 08.17.
———–
Cotaţia futures a aurului cu livrare în august a urcat cu 0,2%, la 1.727,80 dolari uncia la Comex New York, ieri la ora locală 08.17, cea spot – tot cu 0,2%, la 1.729,28 dolari/uncie.
———–
Preţul grâului cu livrare în luna septembrie a crescut cu 0,9% ieri, la Bursa din Chicago (CBOT), la ora locală 08.13, ajungând la 8,21 dolari/buşel. Cotaţia porumbului cu livrare în decembrie era în urcare cu 0,6%, la 5,89 dolari/buşel.
Ucraina a relansat speranţele cu privire la o creştere a exporturilor sale de cereale, în pofida blocadei ruseşti asupra porturilor la Marea Neagră, prin anunţul că nave încărcate cu cereale au început să traverseze Canalul Bâstroe, transmite Reuters.
“În ultimele patru zile, 16 nave au trecut prin Canalul Bâstroe. Intenţionăm să menţinem acest ritm”, a declarat viceministrul ucrainean al Infrastructurii, Iuri Vaskov, conform Agerpres.
Potrivit lui Iuri Vaskov, doar patru nave pot trece zilnic prin Canalul Sulina, deşi ar fi nevoie ca zilnic să treacă opt nave. Ucraina negociază cu colegii din România şi reprezentanţii Comisiei Europene pentru creşterea numărului de nave care vor trece prin Canalul Sulina.