Revolut: 50% dintre români consideră toamna anotimpul potrivit pentru a economisi

0
57

Toamna pare a fi un moment bun pentru a reveni la un comportament financiar responsabil pentru mai bine de jumătate dintre români, care analizează cele mai potrivite modalităţi de economisire, în pregătirea sărbătorilor de iarnă. Potrivit studiului Revolut despre economisire, 49% dintre respondenţi spun că toamna încep să economisească. 18% iau în calcul să pună bani deoparte mai ales pentru că au cheltuit prea mult cu vacanţele din timpul verii, iar 31% consideră că toamna este un moment potrivit pentru a face asta. 23% dintre cei intervievaţi declară că oricum economisesc pe tot parcursul anului, fără a ţine cont de momentul din an. Există şi o minoritate de 6% care intenţionează să amâne până în ianuarie această decizie, preferând debutul anului pentru a începe să-şi facă o rezervă.

Unul din cinci români nu reuşeşte să deloc să pună bani deoparte

Unul din cinci români (20%) spune că nu reuşeşte să pună deloc bani deoparte, iar 53% economisesc mai puţin de 500 de lei pe lună. Pe de altă parte, 10% declară că fac economii de cel puţin 1.000 lei lunar, cu cel mai mare procent în rândul segmentului de vârstă 25-34 de ani (12%). Diferenţele dintre bărbaţi şi femei sunt evidente: 22% dintre femei nu pun deoparte nici măcar un leu (faţă de 18% în cazul bărbaţilor), cele mai multe economisesc sub 250 de lei (32% vs. 22% bărbaţi) şi doar 7% dintre femei economisesc mai mult de 1.000 de lei lunar, faţă de 13% dintre bărbaţi.

Românii iau în calcul diferite metode de a-şi face rezerve de bani şi pentru a-şi ţine socoteala banilor. Regula la care apelează cei mai mulţi este 50/30/20, unde 50% din fonduri sunt destinate cheltuielilor obligatorii (chirie, utilităţi etc.), 30% pentru cheltuieli de plăcere (mese în oraş, întâlniri cu prietenii) şi 20% pentru economii şi investiţii. Revolut le vine în ajutor celor care doresc să economisească, integrând funcţii automate în aplicaţie – rotunjirea restului de la plăţile făcute cu cardul sau aplicaţia Revolut, economisirea unei sume fixe cu o frecvenţă lunară, într-un Buzunar special creat pentru a strânge din timp fondurile necesare pentru viitoarele călătorii şi vacanţe. Tot la economisire poate ajuta şi cashback-ul de până la 5% oferit la achiziţionarea de produse şi servicii de la brandurile preferate incluse în funcţia Magazine.

Românii sunt interesaţi mai ales de produsele de economisire cu dobândă

46% dintre respondenţi spun că au unul sau mai multe depozite deschise la fie la bănci digitale, fie la bănci tradiţionale sau o combinaţie a celor două. 13% au cel puţin un cont de economii la care au acces exclusiv prin digital banking. Generaţia care apelează cel mai mult la conturile de economisire este reprezentată de mileniali, 45% spunând că au cel puţin un depozit de economii, iar 18% dintre aceştia au acces la cel puţin un cont de economii la o bancă digitală. Tot în acest caz diferenţa dintre bărbaţi şi femei este evidentă: doar 39% dintre femei spun că deţin cel puţin un depozit, în timp ce în rândul bărbaţilor procentul creşte la 50%.

Mai mult de jumătate dintre mileniali sunt interesaţi de investiţii ca modalitate de economisire

53% dintre respondenţii români implicaţi în studiul Revolut declară că investesc bani în diverse instrumente (acţiuni, fonduri tranzacţionate la bursă, money market funds, criptomonede etc.). Obiectivele pentru care apelează la această modalitate de economisire sunt diverse. 14% îşi pregătesc astfel un fond de rezervă pentru momentul pensionării, 13% strâng pentru a avea bani pentru proiecte proprii sau cheltuieli (13%), 12% pentru educaţia copiilor, iar 6% în scopuri antreprenoriale. Milenialii (52%) sunt cei mai interesaţi de aceste instrumente de economisire, spre deosebire de generaţiile de peste 55 de ani (30%).

Conform datelor interne Revolut, analizate în formă agregată şi anonimizată, numărul clienţilor care folosesc Revolut pentru trading a crescut cu 36% în ultimele şase luni. Un client român care investeşte în acţiuni şi ETF-uri generează, în medie, 4 ordine de tranzacţionare pe lună şi are un portofoliu de circa 1.650 de euro în acţiuni listate pe bursele americane, în fonduri tranzacţionate la bursă sau, recent, în acţiuni europene. Circa 77% dintre investitori sunt bărbaţi, iar 23% femei. Cei mai numeroşi clienţi care investesc în trading cu Revolut provin din segmentul de vârstă 25-34 de ani (35%), urmaţi de cei din segmentele 45-54 de ani şi 18-24, cu câte 26%.

…dar preferă instrumentele cu risc redus

În privinţa instrumentelor preferate de economisire sau investiţii, românii încă sunt interesaţi într-o mare măsură de depozitele de economisire (22%) şi de depozitele la termen (3, 6 sau 12 luni) (35%). 27% dintre cei chestionaţi sunt interesaţi de bonduri, cele guvernamentale fiind preferate (25% vs. 2% obligaţiuni corporate). Investiţiile în acţiuni sunt menţionate de 21% dintre respondenţi, iar cifrele diferă după vârstă şi gen: 24% dintre bărbaţi aleg trading-ul faţă de 18% dintre femei, în timp ce segmentele de vârstă mai mature sunt mai interesate de acest tip de investiţii faţă de cele mai tinere (19% pentru 18-24 ani vs. 22% pentru 35-44 ani). Cu Revolut, de la doar un 1 euro pe lună, clienţii pot investi în fonduri tranzacţionate la bursă sau în acţiuni emise de peste 2.200 de companii listate pe bursele americane şi europene. De asemenea, clienţii pot face investiţii în metale preţioase, direct în aplicaţie.

Preocupaţi de fraudele de investiţii

Sectorul investiţiilor nu este imun la fraudele online, cărora utilizatorii de internet le sunt adesea victime. 53% dintre respondenţii implicaţi în studiul Revolut şi Dynata au declarat că nu au suficiente cunoştinţe pentru a se apăra de escrocheriile care apar pe platformele de investiţii şi vor să afle mai multe, să fie pregătiţi să le recunoască. Femeile sunt mai puţin îngrijorate decât bărbaţii (51% vs 56%), iar pentru segmentele de vârstă de peste 45 de ani, acest tip de fraudă înregistrează cel mai ridicat procent de răspunsuri dintre toate tipurile de fraude listate (56%). Alte tipuri de fraudă menţionate la această întrebare au fost: fraudele pe platforme sociale, fraudele prin impersonare, fraudele cu carduri bancare, fraudele prin sms.

Revolut adoptă o abordare diferită pentru a creşte gradul de conştientizare a clienţilor săi cu privire la fraudele bancare online, inclusiv prin introducerea de cursuri în aplicaţie. Cele cinci cursuri despre fraude, gratuite şi disponibile şi în limba română, a fost dezvoltate de experţii antifraudă ai băncii digitale Revolut şi acoperă cele mai răspândite tipuri de înşelătorii, inclusiv pe cele legate de investiţii. Fiecare lecţie include materiale care explică diferitele tipuri de fraudă, cum se pot proteja clienţii şi împărtăşesc exemple despre cum pot avea loc aceste escrocherii, bazându-se pe exemple din viaţa reală. La finalul cursurilor, clienţii pot testa ceea ce au învăţat şi pot finaliza lecţia. De la lansarea cursului, în septembrie 2023, peste 30.000 de români au finalizat cel puţin o lecţie.

Source