Si vis pacem, para bellum

0
387

Ia să vedem, în ziua de azi analiștii au tot îndeletniciri ce pot scurta războaiele? Nu, matematicienii devin analiști de date, puși în slujba rezultatelor marketingului. Adică, în loc ca mâna invizibilă să dea direcţia pe baza cererii și a ofertei, iar marketingul să fie eventual în slujba pieţelor ori a celor pe baza cărora societățile realizează salturi calitative, el ia prim-planul și ne pomenim că forma dictează asupra fondului. Marketingul distorsionează raportul cerere-ofertă și de aceea începem să trăim în societăți din ce în ce mai corporatizate, iar angajații care suferă din cauza reprimării concurenței capătă din ce în ce mai mult aspect de roboței.

Decizia de a înlocui marketingul ca element nodal al modului de dezvoltare este una de securitate. E hilar ca un viitor savant să fie analist de date și, în general, nu poate fi evaluată o persoană supradotată de șeful obtuz de la marketing.

Poate că ceea ce se numește armată ar trebui să înțeleagă aceste lucruri și să-și amintească ceea ce face o instituție militară atunci când sesizează pericole la nivel de apărare. Armata protejează modul în care sunt constituite statele, și în virtutea acestui prerogativ are datoria să identifice și să anihileze elementul care afectează securitatea.

Nassim Nicholas Taleb povestește în influenta sa lucrare „Lebăda Neagră” că a fost invitat la un seminar cu vedere la lacul Como în cadrul căruia militarii participanți nu i s-au mai părut niște autocrați flămânzi de conflicte, așa cum reieșea din filmele de război, ci niște persoane ce lucrează cu aleatoriul într-un mod autentic, spre deosebire de cei din mediul academic și de directorii de corporații care lucrează cu banii altora. Armata adună mai mulți gânditori ai riscului decât oricare altă categorie profesională, punctează Taleb, cei care l-au ascultat pe acesta din urmă pentru a înțelege care-s beneficiile dezordinii, ale mâinii invizibile, în vederea evitării catastrofelor de tip lebădă neagră. Iată un motiv serios pentru a spune că marketingul, ce distorsionează raportul cerere – ofertă, reprezintă o chestiune de securitate ce trebuie rapid soluționată. Încercarea de fuziune a marketingului corporatist cu propaganda oficială nu este o soluție, pentru că înaintea manifestelor pe care vrei să le arunci din cer pe teritoriul inamic, e nevoie ca inginerii să-ți construiască avionul din care s-o faci.

Source