Piaţa muncii suferă reglaje fine în această perioadă pandemică. Pretenţiile angajaţilor se modifică, cerinţele angajatorilor de asemenea. Adaptarea la noul context este esenţială pentru toată lumea. Angajatorii care caută salariaţi pentru poziţii-cheie se vor concentra în 2022 pe trei tipuri de calităţi ale candidaţilor, altele decât competenţa, arată o analiză a viitorului pieţei muncii realizată de compania de resurse umane Key 2 Success (K2S). Astfel, calităţile pe care le vor căuta angajatorii sunt împărţite pe trei categorii: prima include inteligenţa emoţională, compasiunea şi spiritul de echipă, necesare pentru a menţine motivaţia şi eficienţa în mediul impersonal online. A doua categorie de calităţi care vor fi căutate de angajatori anul viitor include sănătatea, echilibrul personal şi anti-fragilitatea în adaptarea pe termen lung la volatilitatea economică şi sanitară crescute. A treia categorie de calităţi ale candidaţilor la poziţii-cheie vizează agilitatea, gândirea inovativă şi digitalizarea, în contextul în care viteza cu care tehnologia avansează creşte exponenţial. Analiza K2S atrage atenţia că la finalul acestui an competiţia pe piaţa muncii rămâne intensă, în contextul în care, în urma celor 2 ani de pandemie, majoritatea companiilor au traversat procese complexe de transformare, care, împreună cu tensiunea psihică a perioadei, au adus o presiune crescută pe piaţa forţei de muncă, resimţită în special de angajaţii cu roluri-cheie din companii, adică de cei cu responsabilităţi mari. Astfel, principala provocare a companiilor în 2022 va fi să găsească metode noi de motivare, atragere şi retenţie a specialiştilor, având în vedere că pachetul salarial nu mai este principalul motivator al oamenilor din poziţii-cheie, iar nevoi secundare precum nevoia de echilibru şi de sănătate emoţională, de recreere şi relaxare, au ajuns în topul priorităţilor angajaţilor, se precizează în analiză. Valentin Dima, Consultant Senior în cadrul K2S a declarat: “Companiile au început să pună în ultimul an pe piaţă beneficii noi atât pentru retenţia angajaţilor din roluri – cheie, cât şi pentru atragerea oamenilor noi, buni, în organizaţie. Între acestea se numără programele de relaxare mentală şi fizică ce integrează neuroştiinţa, nutriţia şi tehnologii precum VR (realitate virtuală) sau inteligenţă artificială, flexibilizarea scopului şi a programului de lucru prin orientarea spre termene şi rezultate (în locul programului clasic 9.00-18.00), personalizarea sistemului de management al talentelor şi succesiune, cu o perspectivă dincolo de promovarea ierahică sau funcţională”. Autorii studiului amintesc că doar pe platforma de recrutare LinkedIn erau disponibile la nivelul lunii noiembrie 2021 aproape 24.000 de joburi în Bucureşti, iar dintre acestea peste 35% erau promovate ca roluri în sistem de lucru de acasă sau în format hibrid (parţial de acasă, parţial de la biroul companiei). Prin urmare, munca de la distanţă sau în diferite modalităţi hibrid va continua şi în 2022, iar în acest context, având în vedere presiunea asociată perioadei pandemice, va continua de asemenea tendinţa de fluctuaţie şi de motivaţie din ce în ce mai redusă a angajaţilor din poziţii-cheie, atrage atenţia K2S. În acest context, compania de resurse umane recomandă managerilor de companii trei strategii pentru reţinerea angajaţilor din poziţii-cheie: implementarea de metode de tip People Analytics, care pot ajuta la o mai bună înţelegere a dinamicii pieţei muncii; crearea unui mediu ce încurajează o stare de echilibru fizic şi emoţional – prin soluţii de tehnologie pentru reducerea stress-ului şi anxietăţii sau prin programe de tip workshop-uri de prevenire/gestionare a stress-ului şi anxietăţii; creşterea gradului de adaptare/acceptare a modelelor viitoare de lucru rezultate din transformările de afaceri şi pregătirea noilor generaţii ce intră pe piaţa muncii, prin metode de mentorat, coaching sau compasiune.