Spotify Technology SA a raportat, la data de 6 februarie, rezultatele trimestrului al patrulea din 2023, care au fost sub aşteptări. Însă, perspectivele pentru anul 2024 au contribuit la creşterea acţiunilor cu 4% pe parcursul zilei, în condiţiile în care platforma de streaming de muzică continuă să se concentreze pe profitabilitate, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille
Spotify este una dintre cele mai populare platforme de streaming muzical din lume. Utilizatorii pot opta să asculte muzică, podcasturi sau alte conţinuturi audio prin intermediul unui abonament fără reclame sau gratuit, dar nevoiţi să asculte reclame. Fondată în aprilie 2006, de către Daniel Ek şi Martin Loretzon, platforma este accesibilă în prezent în 237 de ţări din întreaga lume. Spotify generează venituri atât din taxele de abonament, cât şi din publicitatea de pe versiunea gratuită. Compania plăteşte redevenţe artiştilor şi caselor de discuri în funcţie de numărul de difuzări pe care le primesc melodiile lor.
În prezent, numărul abonamentelor premium se ridică la 236 de milioane la nivel global, 31 de milioane fiind adăugate doar în 2023. Numărul de ascultători activi lunari este de 602 milioane, în avans cu 23% faţă de anul 2022, aceasta fiind a doua cea mai mare creştere din istoria companiei.
Daniel Ek, CEO-ul companiei, deţine aproape 9% din numărul total al acţiunilor Spotify, dar controlează 37% din drepturile de vot. Ek a renunţat la colegiu şi a lucrat pentru mai multe companii care ofereau servicii web înainte să înfiinţeze Advertigo, o firmă de marketing online pe care a vândut-o în 2006 către societatea suedeză Tradedoubler. Ulterior a înfiinţat Spotify, împreună cu cofondatorul Tradedoubler, Martin Lorentzon. Modelul inovator al platformei s-a diferenţiat în industria muzicală prin faptul că nu implică plata per piesă descărcată.
Investitorii instituţionali deţin aproximativ 61% din totalul acţiunilor, dintre care cei mai importanţi sunt Baillie Gifford and Company (12,72%), Morgan Stanley (4,71%) şi Price (T.Rowe) Associates (4%).
• Sectorul de streaming muzical, în creştere
Piaţa de streaming muzical la nivel global este estimată să atingă 25,84 miliarde de dolari în 2023, analiştii prognozând că aceasta va creşte cu o rată anuală compusă (CAGR) de 6,32% în perioada 2023-2028, ajungând până la 35,1 miliarde de dolari în 2018. Între 2010 şi 2022, veniturile industriei au crescut de aproape 44 ori, de la 0,4 miliarde de dolari, la 17,5 miliarde de dolari. Statele Unite rămân jucătorul dominant al pieţei, generând peste 40% din veniturile globale prin intermediul platformelor native care conduc în ceea ce priveşte baza de untilizatori.
Până în 2028, se estimează că numărul de utilizatori în piaţa de streaming global va ajunge la 1,1 miliarde, cu o rată de penetrare estimată de 14,4% până în 2028 (12% în 2023). Streamingul muzical reprezintă 84% din veniturile industriei muzicale, în timp ce streamingul muzical plătit generează aproximativ 23% din piaţă.
• Spotify: Veniturile din publicitate – la record istoric
Rezultatele financiare ale Spotify pentru ultimul trimestru al anului 2023 au arătat o îmbunătăţire semnificativă în drumul companiei către o profitabilitate susţinută. În ciuda unei fluctuaţii financiare, de la un profit în trimestrul al treilea pentru prima dată în mai mult de un an, la o pierdere în ultimul trimestru, piaţa a fost mulţumită de raport.
Majorarea preţurilor abonamentelor, o mai mare disciplină a costurilor şi creşterea afacerilor publicitare au ajutat gigantul de streaming audio să îşi reducă din pierderi.
Veniturile totale pentru acest trimestru au fost de 3,67 miliarde de euro, marcând o creştere de 16% faţă de trimestrul al patrulea din 2022, deşi uşor sub aşteptările Wall Street, de 3,72 miliarde de euro.
Veniturile din abonamente, cel mai mare contribuitor la cifra de afaceri, au crescut cu 17%, la 3,17 miliarde de euro. Veniturile din publicitate au urcat cu 12%, la 501 milioane de euro, un record istoric.
Spotify şi-a redus semnificativ pierderile în ultimul trimestru, până la 70 de milioane de euro, faţă de o pierdere de 270 de milioane de euro în aceeaşi perioadă a anului precedent. În acelaşi timp, marja brută a companiei a depăşit aşteptările, ajungând la 26,7%, uşor peste prognoza de 26,6%.
De asemenea, compania a făcut progrese în ceea ce priveşte creşterea venitului mediu pe utilizator, un indicator care s-a situat la un nivel scăzut timp de mai mulţi ani, deoarece Spotify încearcă să atragă noi abonaţi prin intermediul unor planuri promoţionale şi al unor preţuri mai mici pe pieţele emergente. Venitul mediu pe utilizator pentru afacerea de abonament a crescut cu 1%, până la 4,60 euro.
Perspectivele Spotify pentru primul trimestru al anului 2024 sunt optimiste, cu aşteptări de creştere a numărului de utilizatori activi lunar (MAU) la 618 milioane şi a numărului de abonaţi premium la 239 de milioane. Acest lucru implică un plus de 16 milioane de MAU şi 3 milioane de noi abonaţi premium.
Compania preconizează venituri totale de 3,6 miliarde de euro şi o marjă brută estimată la 26,4%, în scădere faţă de ultimul trimestru din 2023. Aşteptările pe termen lung pentru marja brută sunt între 30-35%, generate de venituri mai mari din publicitate, notează TradeVille
• Acţiunea Spotify a urcat cu peste 80% în ultimul an
În ultimele 12 luni, Spotify a obţinut o evoluţie de aproximativ 82% a cotaţiei acţiunii, mult în faţa altor companii din industrie, precum Warner Music Group (-2%) şi Live Nation Entertainment (+9%).
De la începutul anului, preţul acţiunilor Spotify a crescut cu 20%, în timp ce piaţa generală, reprezentată de indicele S&P 500, s-a apreciat doar cu 4%. După publicarea raportului trimestrial, cotaţia Spotify a avansat cu 8% în sesiunea pre-market, însă, pe parcursul zilei, a mai redus din avans, la doar 3,88%, datorită scăderii generale a pieţei.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Spotify
Oportunităţi
– Fugă după profitabilitate: În 2023, Spotify a trecut prin trei runde de concedieri, ca parte a măsurilor de reducere a costurilor pentru sporirea profitabilităţii. Acest lucru a fost însoţit de anunţul demisiei directorului financiar, Paul Vogel, în luna martie. În plus, Spotify a pus în aplicare alte strategii, inclusiv creşterea preţurilor, ajustarea structurii de redevenţe şi transformarea cărţilor audio în cărţi gratuite pentru abonaţii plătitori, pentru a încuraja abonamentele. Aceste eforturi au început să dea rezultate, compania raportând o pierdere operaţională mai redusă în ultimul trimestru din 2023.
– Lider pe segmentul de podcasturi: Compania şi-a revizuit strategia de podcasturi, trecând de la exclusivitate la o distribuţie mai largă. Acest lucru este evident în recentul acord multianual cu Joe Rogan pentru podcasturi, care permite distribuţia pe mai multe platforme, inclusiv YouTube, în timp ce Spotify gestionează vânzările de publicitate. Această mutare indică o schimbare strategică în abordarea Spotify privind conţinutul şi utilizarea platformei, având ca scop creşterea implicării utilizatorilor şi a fluxurilor de venituri. În ultimii ani, Spotify a investit masiv pe piaţa de podcasturi, cheltuind peste un miliard de dolari pentru contracte de primă mână şi achiziţii de studiouri.
Riscuri
-SELL: Preţul mediu ţintă pentru Spotify este, conform MarketBeat, de 205,58 dolari, care, raportat la preţul de închidere din 6 februarie, de 231,92 dolari, implică o scădere de -11% pentru următoarele 12 luni.
– Evaluare: Conform site-ului de specialitate AlphaSpread, evaluarea prezentă a companiei este cu aproximativ 35% peste valoarea sa intrinsecă. Din punct de vedere tehnic, indicatorul RSI este la un nivel de aproximativ 81, nemaiîntâlnit din februarie anul trecut. Teoria spune că orice valoare peste nivelul de 70 indică un sentiment de supracumpărare a unei acţiuni.
Sursele menţionate de TradeVilleîn acest raport sunt: raport companie, whatsthebigdata.com, Forbes, Britannica, Yahoo Finance, Spotify, Statista, explodingtopics.com, WSJ, Trading View, Seeking Alpha, Barron’s.
——————————————————————
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.