Concomitent cu războiul din Ucraina, Vladimir Putin își intensifică acțiunile secrete din Europa, lucru observat recent de Martin Herem, un general occidental, care trage un semnal de alarmă. Comandantul armatei din Estonia este îngrozit de mișcările Kremlinului și avertizează că o activitate masivă de bruiaj a Rusiei a semnalelor GPS din Polonia și țările baltice au fost depistate în ianuarie. Însă, creșterea acestor tipuri de atacuri hibride ale Moscovei pot paraliza toată Europa, de la nord și până în est.
Rusia este în spatele unei creșteri a cazurilor de bruiaj a semnalelor sateliților utilizate de companiile aeriene, smartphone-uri și sistemele de arme din Europa Centrală și de Est, potrivit comandantului Forleor armate din Estonia, scrie Bloomberg.
Institutul pentru Studiul Războiului, un think tank din SUA, a anunțat că întreruperile recente ale semnalelor GPS din Polonia și zona baltică au stârnit zvonuri despre utilizarea sistemelor rusești de război electronic în apropiere.
Grupul de reflecție din SUA a citat rapoarte despre niveluri ridicate de interferență GPS în Polonia în perioada 10 și 16 ianuarie și în sudul Mării Baltice între 25 și 27 decembrie, conform Business Insider.
Martin Herem, comandantul Forțelor de Apărare din Estonia, a arătat cu degetul spre Kremlin pentru perturbarea semnalelor Sistemului de Poziționare Globală (GPS), deoarece interferențele cu sistemele de navigație bazate pe satelit au crescut în regiunea baltică de anul trecut. O creștere specială a fost înregistrată luna aceasta într-o zonă care se întinde de la Finlanda la Polonia până la regiunea Mării Negre.
„Cineva o provoacă și credem că este Rusia”, a spus Herem într-un interviu la Tallinn săptămâna trecută, adăugând că Moscova ar putea fi capabilă de bruiaj, un război hibrid pe fondul riscurilor unui viitor potențial conflict cu Organizația Tratatului Atlanticului de Nord (NATO). „Cred că Rusia învață și testează.”
Mutarea la cacealma a lui Putin dă roade: Rusia macină apărarea Ucrainei cu ajutorul SUA și UE
Rusia are un istoric de bruiaj a semnalelor GPS în nordul Europei și este capabilă să desfășoare o serie de capabilități pentru războiul electronic, inclusiv întreruperea activității dronelor și a rachetelor în Ucraina. De asemenea, Kremlinul a intensificat activitatea de bruiaj la Moscova și Sankt Petersburg pentru a preveni potențialele atacuri cu drone din Ucraina. O cerere adresată Kremlinului de a solicita comentarii a rămas fără răspuns.
Rusia apelează la război electronic împotriva Europei
Ministerul rus al Apărării a confirmat în trecut că unitățile sale de război electronic din Kaliningrad, o exclavă rusă de la Marea Baltică între Polonia și Lituania, au organizat exerciții de antrenament pentru perturbarea semnalelor radio și satelit.
Comandantul estonian a spus că activitatea de bruiaj ar putea fi efectuată și de pe nave din Marea Baltică. În decembrie, autoritățile aviatice poloneze i-au avertizat pe piloți cu privire la întrerupere, în timp ce oficialii din Suedia și Finlanda au declarat la începutul acestei luni că cercetează problema.
„Rusia și-a demonstrat capabilitățile de război electronic în altă parte, nu doar în Ucraina și în țările baltice”, a spus Herem. „Cu siguranță sunt destul de puternici în asta.”
Generalul estonian a emis și un avertisment asupra agresiunii ruse. Informații noi privind capacitatea Rusiei de a produce muniție și de a recruta trupe au determinat o reevaluare în rândul aliaților NATO și o serie de avertismente pentru a se pregăti pentru un conflict pe termen lung.
Agenția pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene și Asociația Internațională a Transportului Aerian, un grup comercial, au găzduit joi o întâlnire în orașul german Köln, unde oficiali ai companiilor aeriene, producători, furnizori și alți participanți din industrie s-au întâlnit pentru a discuta modalități de reducere a riscurilor legate de bruiajul Rusiei.
„Am observat o creștere bruscă a atacurilor asupra acestor sisteme, ceea ce reprezintă un risc pentru siguranță”, a declarat directorul executiv interimar al EASA, Luc Tytgat, pe 26 ianuarie. „Trebuie imediat să ne asigurăm că piloții și echipajele pot identifica riscurile și să știe cum să reacționeze și să aterizeze în siguranță.”